måndag 28 februari 2011

Vonder, Bloom och Palme



När jag skulle lämna Hanna på Amsterdams flygplats, Shiphol, så satt två unga tjejer och spelade låtar från sin debutskiva. Bakom sig hade de en stor världskarta med massa orangea prickar på. Det stod också att de var på en 80 dagars världsturné. Fast den är väldigt inte världsomspunnen, de turnerar nämligen bara inom Holland. Men, med varje debutskiva fick (får fortfarande om någon träffar på dem) en liten orange prick att sätta ut på världskartan, dit skivan, och musiken, alltså hypotetiskt skulle komma, och därmed forma världsturnen.
     Två skånska flickor i de sena tonåren (läs: Jag och Hanna) föll pladask för detta PR-trick och prickade duktigt ut Österlen (eller ja, halva Skåne blev det) på kartan. Jag fick börja ha skivan, som ett litet skilsmässobarn sådär. Vi har två såna jag och Hanna numera, detta nytillskott och sedan tidigare Hannas Kletzmerskiva köpt på metron i Paris.
     Bandet heter Vonder & Boom och är den perfekta bakgrundsmusiken i sann singer/songwriteranda. De finns på Spotify också. Akustiska tjejduetter får mig att sakna lite att sjunga med min kära yngsta lillasyster. Vi får catcha up på den fronten i höst (de två timmarna innan vi blir trötta på varandra)

Och... 25 år sedan Palmemordet. (Alla över 35: "Men herregud är det så längesen?!") Jag hade gymnasielärare (fler än en) som på riktigt frågade vår klass om vi kom ihåg händelsen. Jag är då alltså född 1991, 5 år för sent, eller ja, 10 kanske, om man faktiskt ska ha ett minne av mordet. Kort men intressant analys nedan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar