onsdag 6 oktober 2010

The Fia med Knuff-effect

Treåringens nya favoritspel är Fia med knuff. Jag är väldigt imponerad över att hon faktiskt förstår spelet och utan att räkna prickarna direkt kan se vad tärningen visar. Det kunde förmodligen detta icke-mattesnille inte vid tre år och nio månader. Men hon hatar att förlora, vi spelar med vilje ganska hårt mot henne så att hon ska lära sig (föräldrarna är dessutom riktiga tävlingsmänniskor, jag passar inte in i klanen när vi har "kvällsturnering").
     Kom att tänka på om man hade använt Fia med Knuff-metoden även i verkligheten, om man hamnar på samma plats som en annan person knuffar men ut dem från spelet. Oftast går spelarna omlott men ibland blir det samma position och då får man snällt flytta sin pjäs. Är det egentligen vanlig konkurrens? Får lite bilder i huvudet av någon som blir befordrad och knuffar ut en fd kollega ur kontoret.
     
På tal om spel så har jag ändrat mitt tema i bloggen, det är ju oktober nu... Tänkte, på riktigt, utlysa en liten tävling. (Hej jag heter Linnea och jag tror jag är officiell bloggare - Hej Linnea) Ni får skicka mejl i slutet av månaden och den som har flest rätt, om någon orkar vara med, skickar jag en (liten) present! Åh, jag är så påhittig. Frågorna som ska svaras på är följande:
1. Vilken tv-serie är mina bloggrubriker parafraser på?
2. Vilken avsnittstitel är mitt nuvarande bloggnamn (Escape from Tommarp city) en omskrivning av?
3. Vilka avsnitt av tv-serien är varje blogginlägg en ändring av?
 
I eftermiddag åker jag till Antwerpen, för att samla hela familjen. Jag har bestämt mig för att göra det till fyra internetfria dagar. Så, från och med idag runt klockan tre till söndag kväll är jag internetlös, om det håller.     
    Nu ska jag städa "min våning" för min värdpappas syster ska låna mitt rum medan jag är borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar