tisdag 12 oktober 2010

I heart ♥ Wassenaar


Just nu: Jag skäms lite för Sverige och funderar seriöst på att rota fram nåt oranget och gå ner till den lokala puben och låtsas smälta in... 4-1. Har för övrigt tv:n mutad och lyssnar på Lars Winnerbäck. Perfekt för den som känner sig tvingad att vara intresserad.

Förmodligen var helgen i Antwerpen det sista jag fick uppleva av indian summer för i år. 23 grader, sol, familjemedlemmar, shopping och dans på 40/45/bröllopsdagsfest var underbart.
     Idag har det varit en sån filmisk höstkrispig dag ni vet? Så kyligt i luften men ändå soligt. På tisdagar är det marknad här i Wassenaar. Varför har vi ingen "matmarknadskultur" i Sverige? Färsk fisk, bröd, frukt, grönsaker, godis, blommor och ja... stämning liksom. Vad har hänt i vår modernisering som har sorterat in allt på ICA? Ja, det är egentligen tråkigt.
      Igår var mamma på snabbvisit här hos mig. Hon tågluffar (hon har fått kryssa i åldersrutan 45-59 år, fast hon bara är 45) genom Europa och tog en av resdagarna på Interrail-passet till att lämna lite förnödenheter till sin lite förvirrade äldsta dotter. Hur kan man glömma sitt pass? Hon var här i ungefär en timme och åt glass och kissade. Innan dess hade hon varit i Haag, i Scheveningen, stadsdelen som ligger precis vid havet, och ätit holländsk sill. Sen begav hon sig tillbaka till Antwerpen, för att idag resa vidare norrut och så småningom hem till Tommarp. Min mamma är cool.
     Men det var riktigt trevligt med besök, det är roligt att visa upp min vardag för andra. För bara en timme gör ett samtal senare så himla mycket mer innehållsrikt. Märkte det när jag varit hos Hanna, att jag har kunnat prata om hennes liv annorlunda nu i efterhand. Dessvärre har jag mest rest härifrån, har insett att min nuvarande bostadsort inte är ett jätte-metropol kanske. Men jag har en extrasäng för den som är intresserad av Den Haag, Leiden eller Wassenaar. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar