fredag 10 september 2010

The one about aupairande

Idag kom jag på världens bästa lek. Det som behövs är endast: 1 trött au pair, 1 energisk treåring som har studiedag från förskolan, en filt och en soffa. Filten och soffan är skyddet från de vilda djuren i djungeln. Man kan inte lämna soffan för då blir man uppäten. Om man hörs eller visar sig går man samma öde till mötes. Ibland får man viska och kika utanför filten, ibland. Hela leken avslutas (efter 45 (!) minuter) av att treåringen smyger ut i djungelnatten och dödar alla djuren. 
     Jag har nästan hela helgen och början på nästa vecka fullbokad för fika (ännu ett välanvänt svenskt ord svårt att översätta) med olika au pairer. Där gick de tre kilona som försvunnit sen jag kommit hit. Men det är trevligt att träffa andra i... hmm, samma livssituation.
     De flesta som är au pairer just i Holland har inte åkt via någon förmedling,. Många har, som jag, gått via sajten aupair-world.net, vilket är gratis. Men det kan gå fel. Det finns klara regler för olika länder på vad man som familj och au pair får, och inte får, göra. Men utan förmedling har man ingen att gå till om reglerna inte följs. Jag hade tur som kunde hälsa på min familj i förväg, det gav för mig direkt en känsla av att detta skulle bli bra.
     Jag har haft tur med familjen, väldig tur. Föräldrarna pratar inte över mitt huvud, utan ser mig som en tredje vuxen som ska informeras och meddelas i tid. I gengäld berättar jag ett par dagar i förväg vad jag har för mig. Jag hör en massa skräckexempel på saker som au pairer har fått stå ut med, både från mina egna vänner, och au pairvänners au pairvänner.
     Nu ska jag snart äta kyckling - om jag inte dör av hunger innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar