måndag 13 september 2010

The one about diplomati

Om folk undrar:
1, ja, dagens bild är ett paintverk,
och 2, nej, jag har inte bytt namn till Johan Andersson

Denna vecka kommer förmodligen bli den mest diplomatiska veckan i mitt liv.
     Redan förra onsdagen fick jag bekräftat att jag officiellt är inskriven i Wassenaars kommun, samma dag var jag på IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) och fick ett litet klistermärke i mitt pass att jag har uppehållstillstånd. Det tog 5 minuter - EU är bra.   
     Förra veckan fick jag ett brev att mitt körkort är klart och nu befinner sig på Svenska ambassaden i Haag. Jag kan hämta det måndag - fredag, mellan 9 och 12, en månad framåt. 
     Imorgon är sista dagen för utlandsröstning, det är mitt första riksdagsval och jag ska infinna mig på Svenska Ambassaden även för detta. Jag tror inte det är många som blir förvånade att det är just imorgon jag ska rösta. (Så nej, jag har inte blivit mognare framförhållningsmässigt)  Ambassaden har öppet för val 9-12 och 18-20 imorgon (tisdag) och eftersom jag inte ska till Haag förrän på eftermiddagen, måste jag ta det sena skiftet.
     Praktiskt tänker ni... ta två flugor i en smäll, plus vuxenpoäng för körkort och röstning på en gång. Men, på mitt körkortspapper står det klart och tydligt 9.00 - 12.00. Och öppettiderna imorgonkväll är till för val - endast. Jag hoppas jag kan lirka ut det lilla rosa kortet även då. Annars får jag ta en ambassadtripp även på onsdag (undrar om det blir Duinrell-effekt här också) Jag funderar på att sova över på Svenska Ambassaden i Haag, det, om något blir nåt att berätta för barnbarnen (Om barn på 2040-talet inte blir imponerade av mina körkorts- och valhistorier)
     Sen att jag aldrig skulle ge mig på att köra här och att jag kanske inte kommer spendera de följande fyra åren i Sverige är lite en annan historia.

Dagens små betraktelser:
  • Mina converse hatar mig, jag invigde dem för säsongen igår. Idag märker jag att sulan håller på att gå av, på båda skorna. Sen har jag fått bebiskräk på den vänstra nu också.
  • Idag har jag råkat torktumla en finstickad kofta som inte borde torktumlas, tur det är (var) en M
  • Idag har jag fått bekräftat att påståendet om de filippinska au pairerna stämmer. Jag var med treåringen vid en lekplats idag, och en annan au pair var där också, trevligt tänkte jag. Barnen lekte jättebra tillsammans, men en mobiltelefon var tydligen för intressant för att ha en ordentlig konversation med mig.
  • Om mitt liv hade varit en amerikansk B-film, hade idag varit dagen då man visar att allting går bra. Jag tänker mig en lycklig låt och jag träffar andra au pairer och skrattar och har trevligt. Sen skulle man visa att jag cyklar med barnen till skolan, först en gång, när jag misslyckas, sen en gång när det går bra, sen skulle det "flyta på", symboliskt att sensommaren går till vinter och jag cyklar och årstiderna ändras.
  • Jag funderar för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar