söndag 19 september 2010

The one about vänner och bekanta

Amsterdam sommaren-09, en mindre deprimerande bild av staden än från september-10
Igår var jag i Amsterdam, (eller ja, i förrgår, fredag, klockan är över 00.00) och träffade Charlie. Det är inte ofta jag har varit i en stad som jag har varit så sällan i, och vara så o-turistisk som igår. Vi träffades helt enkelt i Amsterdam för att det är mest logiskt för oss båda att ta sig dit.
      Vi pratade igenom hela eftermiddagen och kvällen, så himla skönt att äntligen prata irl ( in real life - i verkligheten, för mina lite äldre läsare) med någon man har känt längre än en månad. Det är en enorm skillnad mellan vänner och bekanta. Jag älskar att träffa nya människor och särskilt här i Wassenaar med au pairer som verkligen kommer från hela världen. Men, ett samtal blir alltid mer en intervju än en egentlig konversation. Det är trevligt, men det blir inget flyt i samtalet på samma sätt, inget anekdotberättande utan förklaringar så att hela historien tappar mening. Därför är det skönt att träffa någon som inte behöver få förklarat för sig hur Simrishamn ligger i förhållande till Tommarp, eller varför jag kan prata nederländska. Man kan börja konversera utan att förklara alla moment av historien i förväg.


    På tal om vänner och samtal så har jag precis bokat biljett till Hanna i Paris nästa helg. Jag ska åka buss dit med Eurolines, väldigt billigt, och väldigt enkelt att boka biljett. MEN, resan tar ju lååång tid. Jag kommer sammanlagt sitta på buss i 15 timmar, för att sen kunna tillbringa 65 timmar, varav kanske 50 vakna timmar (ja, 5 timmars sömn per natt får räcka) på min slutdestination. Min res-och sovtid (30timmar) motsvarar alltså 3/5 av min vakna tid hos Hanna (50 timmar). Rimligt tycker din ytterst matematiska bloggarvän.
     Jag ser fram emot Paris, och vitt bröd och vin och frukt, och såklart att träffa HANNA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar