söndag 5 september 2010

The one about the modestad

Meir - den stora shoppinggatan (bokstavligt och bildligt)

Antwerpen uppfyller verkligen sin stämpel som modestad. Det märks att människorna har koll och man klär sig i allmänhet väldigt snyggt. Det är dessutom lätt att bejaka sitt modeintresse för shoppingmöjligheterna är underbara. På Meir, den enormt breda och långa gågatan, är det lätt att ta sig fram och de flesta internationella kedjorna har butiker här (H&M, Vero Moda, New Yorker, Zara, Mango, Urban outfitters...)

Antwerpse Modeacademie, Modenatie, på Nationalestraat
Antwerpen har många nya designers, och i kvarteren runt Modeakademin finns många små butiker med deras verk. Väldigt snyggt, dock tycker inte plånboken det, så det är bättre att gå runt och se kvarteren som ett uppdaterat modemuseum, och bege sig till budgetkedjorna och se om de har något liknande. Dessutom är designernas skyltfönster menade att vara mest som konstutställningar. Har varit här ett par gånger med min mormor och kikat runt.
     Du ska också bege dig hit för att se de mest extrema konst-mode-nördarna med kläder som inspirerar, eller deprimerar.    
     Den belgare (från Flandern, icke att glömma!) som tveklöst är den mest kända, och har studerat i Antwerpen är Dries van Noten. Galet snyggt oftast.


Dries van Noten, höst 2010

Belgiskornas egna stil är väldigt inspirerande. En blandning av skandinaviskt och franskt enligt mig. Är lite för feg för att själv gå fram och ta foton av folks stilar, men har låtit andras bilder visa min sammanfattning. Mycket ballerinaskor, klassiskt och romantiskt, sjalar, särskilt i jordnära färger.
     Stooora väskor, ofta i läder eller imitation. Nästan ingen springer omkring med en så kallad liten "mammaväska" över axeln, utan det är stort och praktiskt som gäller.
     Nu i September är det många som kör kombinationen stövlar/boot + bara ben, antingen med en söt klänning, eller korta shorts. Jag har haft svårt för denna kombinationen innan, men har insett att den inte är så opraktisk som jag har trott, och dessutom väldigt snygg. Jag tror anledningen är att det är svårt att bära upp i Sverige, där det känns antingen som sommar eller höst, och inte sensommar/tidig höst.
The streets of Antwerp
Antwerpen är verkligen en inspirationsstad. Om jag lyckas få igång mobilen till datorn så kommer mina egna antwerpska shoppingfynd upp så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar