söndag 12 september 2010

The one about kaffe och resor

Linnea, Eda, Mikaela och Kelsie. Kissträdet är det som skymtas i bakgrunden
Bild tagen av Aija



Min helg har bestått av kaffe, trevligt sällskap och (kallt) sommarväder (=svenskt juniväder).
     Igår fikade jag först med Kendall från Sydafrika och australiensiskan Renee, sen visade Renee mig runt Wassenaar på en liten cykeltripp. Det är sååå vackert överallt tycker hon. Det är vackert, men det är snarlikt Österlen, som Rörum och Gylleboskogen, fast med bättre cykelvägar. Hon visade mig bilder från Australien, så himla inspirerande! Lika imponerande som jag tycker att det är med ett hemmavideoklipp av hennes bror som försöker mata en känguru, tycker hon att det är när hon får se bilder från ett snöslaskigt Simrishamn. Hon har aldrig sett snö, så himla gullig tanke!
     Idag var det lite andra klimatvanor, en lettiska, en amerikanska (från Michigan) och tre svenskor tycker det är väldigt skönt i septembersolen. Jag hade en mysig eftermiddag med Aija, Kelsie, Eda och Mikaela. Sötast idag var när Aijas au pair-barn Nynke (4år) och hennes kompis blev kissnödiga, och plötsligt stod med neddragna trosor och kalsonger vid närmaste träd (Inget Rörum-träd denna gång, utan ett mitt-i-byn-träd) Vi låg dubbelvikta av skratt, men de fikande pensionärerna runtomkring såg mindre nöjda ut. ("Tar de unga mammorna inte hand om sina barn nuförtiden? Stå och kissa mitt bland folk...")   
     Jag bor alltså i Wassenaar, vilket invånarmässigt är en relativt stor ort (runt 26 000 invånare) men känns ganska "byig". I utkanterna, särskilt på vägen mot Haag, blir villorna större och större, här bor många icke-holländare. Jag själv bor i de mer normala delarna av Wassenaar, det betyder stora, men inte enorma, hus. Jag bor i ett radhus i tre våningar (inte själv då, utan med familjen), jättenära centrum. Vilket är bra om man, som jag, är en obotlig tidsoptimist och går hemifrån den tid man bestämt sig för att vara på cafeet. Men, eftersom jag bor som jag gör tar det cirka 4 minuter att befinna mig på plats, perfekt! Fashionably late, heter det då. Wassenaar är lite som Tomelilla goes Simrislund goes Lidingö, tror jag. Och, det är relativt lätt att komma härifrån, med buss till Haag eller Leiden.
      Jag har idag även fått två tecken, oberoende av varandra, att jag i framtiden ska resa med buss och inte med tåg, om jag inte känner för att bli ruinerad. Amerikanskan Kelsie ska resa runt i hela Europa bara med busslinjerna Eurolines. Samma tips fick jag innan idag av en vän till familjen Henne, som reser mycket mellan Haag och Antwerpen. Eurolines it is!

1 kommentar:

  1. Ohhh yes Eurolines is something amizing! I checked it today...and it is so cheep to go somewhere in Europa! I will deffinately use it! ;)

    SvaraRadera